Zamknij

Jak założyć spółkę online, w trybie S24?

00:00, 19.05.2023 art. sponsorowany

Chcesz zarejestrować spółkę przez internet, w systemie S24? Co do zasady dla założenia spółki konieczne jest zawarcie umowy w formie aktu notarialnego i złożenie wniosku o wpis do Krajowego Rejestru Sądowego. Tradycyjnie zakładając spółkę, można ponieść wiele kosztów. Założenie spółki przez internet jest szybszym i tańszym sposobem. Przeczytaj w artykule, jak krok po kroku przebiega zakładanie spółki online. 

Od czego rozpocząć zakładanie spółki? 

Założenie spółki prawa handlowego wiąże się z wieloma obowiązkami. Po pierwsze, niezależnie od typu tworzonej spółki, jej wspólnicy muszą sformułować dokument, na podstawie którego będzie działać: statut albo umowę. Wspólnicy mogą zdecydować się na zawarcie umowy spółki online w systemie S24 pod warunkiem, że będą prowadzić prostą spółkę, niewymagającą aktu założycielskiego. Obecnie na portalu S24 można założyć: 

Pamiętaj o tym, że jeśli zdecydujesz się na zarejestrowanie spółki za pośrednictwem tego systemu, nie będziesz miał możliwości złożenia wniosku przez portal Rejestrów Sądowych. 

Dlaczego zakładanie spółki za pośrednictwem portalu S24 jest korzystne dla przedsiębiorców? 

Wybranie tego sposobu jest korzystne, ponieważ: 

  1. Możesz założyć spółkę bez wychodzenia z domu, o dowolnej porze; 
  2. Proces tworzenia jest prosty, system intuicyjnie przeprowadza przez proces zawierania umowy spółki i jej rejestracji w Krajowym Rejestrze Sądowym (KRS); 
  3. Wszystkie dokumenty z łatwością wypełnisz, ponieważ są przygotowane w formie elektronicznych formularzy; 
  4. Nie będziesz musiał zawierać umowy w formie aktu notarialnego i zaoszczędzisz pieniądze; 
  5. Zapłacisz niższą opłatę sądową; 

Jak przebiega rejestracja spółki w systemie S24? 

Rejestracja wspólników na portalu eKRS 

 Do zarejestrowania spółki w systemie S24 każdy ze wspólników musi założyć konto w systemie eKRS. Aby utworzyć konto, każdy ze wspólników musi podać adres e-mail oraz hasło. Następnie musi autoryzować konto kwalifikowanym podpisem lub podpisem potwierdzonym profilem zaufanym ePUAP. Wspólnicy nie muszą znajdować się przy jednym komputerze. Rejestrację spółki może rozpocząć jeden ze wspólników, natomiast uzupełniony wzorzec umowy może udostępnić jeden drugiemu wspólnikowi. 

Przygotowanie wymaganych danych do zarejestrowania spółki 

W czasie rejestracji spółki przez internet jej wspólnicy muszą przygotować niezbędne dane. Należą do nich: 

  • Nazwa tworzonej spółki podana bez przyrostka z formą prawną; 
  • Dane adresowe spółki; 
  • Właściwy sąd rejestrowy według siedziby spółki; 
  • Lista wspólników, członków organów zarządczych; 
  • Wybór odpowiednich kodów PKD dla oznaczenia działalności rejestrowej spółki; 

Wypełnienie internetowego formularza oraz podgląd dokumentu i wniosku 

Po wypełnieniu formularza niezbędny danymi wspólnicy muszą wyświetlić dokument. Na tym etapie mogą skorygować wszelkie błędy.   

Podpisanie dokumentów 

Kolejnym krokiem podczas zakładania spółki w systemie S24 jest podpisanie dokumentów przy użyciu podpisu elektronicznego kwalifikowanego lub Profilu Zaufanego.  Czym jest Profil Zaufany? To zestaw informacji identyfikujących i opisujących osobę, która jest użytkownikiem konta ePUP. Konto jest aktywowane po jego wiarygodnym potwierdzeniu przez organ administracji publicznej pełniący funkcję „punktu potwierdzającego”. Klienci niektórych banków mogą potwierdzić Profil Zaufany za pomocą bankowości elektronicznej. Do banków umożliwiających to należą np.: ING Bank Śląski, Bank PEKAO, mBank, PEKAO BANK POLSKI, Bank Millenium oraz Inteligo. 

Po podpisaniu dokumentów wspólnicy mogą je wydrukować. 

Opłacenie kosztów 

Kolejnym krokiem jest opłacenie kosztów. Opłata za wpis do Krajowego Rejestru Sądowego za pośrednictwem systemu S24 wynosi ok. 250 zł. Natomiast za zgłoszenie pierwszego wpisu w Monitorze Sądowym i Gospodarczym wynosi 100 zł.  Po uregulowaniu kosztów wniosek trafi do Sądu Rejestrowego Właściwego dla siedziby spółki, który powinien rozpatrzyć go w terminie jednego dnia od daty wpływu. 

Co powinni zrobić wspólnicy po wpisaniu spółki do KRS? 

Wpis do Krajowego Rejestru Sądowego nie jest końcem formalności. Po jego dokonaniu zarząd spółki powinien pamiętać o: 

  • O złożeniu oświadczenia wszystkich członków zarządu mówiące o tym, że wkłady pieniężne na pokrycie kapitału zostały w całości wniesione przez wszystkich wspólników. Takie oświadczenie muszą złożyć w ciągu 7 dni od daty jej wpisu do rejestru, wysokość opłaty wynosi ok. 40 zł; 
  • W terminie 14 dni od dnia jej zawarcia, wspólnicy muszą złożyć deklarację PPC-3 oraz dokonać wpłaty podatku. 
  • Zgłoszenie NIP-8 wspólnicy powinni złożyć w ciągu 21 dni, jeśli jednak zamierzają odprowadzać składki na ubezpieczenia społeczne, termin ten skraca się do 7 dni.   
  • Rejestrację VAT muszą zgłosić dzień przed dokonaniem pierwszej czynności podlegającej opodatkowaniu. 
  • W terminie 7 dni od rejestracji spółki przedsiębiorcy muszą zgłosić informacje dotyczące beneficjentów rzeczywistych spółki do Centralnego Rejestru Beneficjentów Rzeczywistych. 

Wybierz konto firmowe dla spółki 

 W przypadku prowadzenia działalności gospodarczej konto bankowe firmowe jest obowiązkowe. Na co warto zwrócić uwagę, wybierając je? Zobacz  również: ranking najlepszych kont dla spółek. W tym artykule znajdziesz porównanie kont firmowych dla spółek w różnych bankach. 

(art. sponsorowany)
facebookFacebook
twitterTwitter
wykopWykop
0%