Zamknij

Prawo ochronne na znak towarowy - sposoby walki z nieuczciwą konkurencją

09:22, 31.12.2018 artykuł sponsorowany Aktualizacja: 09:24, 31.12.2018
Skomentuj

Znak towarowy to jedna z podstawowych wartości każdej firmy. Wśród najcenniejszych znaków towarowych są m.in. Google, Apple, Microsoft i Samsung. Chyba każdy z nas choć raz w życiu widział słynne jabłko marki Apple czy charakterystyczny napis Google. Marki zarejestrowały wybrane znaki towarowe, zyskując tym samym prawną ochronę swoich oznaczeń. Co to jest prawo ochronne na znak towarowy i dlaczego warto uzyskać ochronę znaku towarowego? Odpowiedzi na te pytania znajdziesz w dalszej części artykułu.

Prawo ochronne na znak towarowy – co to takiego?

Uzyskanie prawa ochronnego na znak towarowy polega na wyłącznym używaniu znaku towarowego w sposób zarobkowy lub zawodowy. Co to oznacza dla osoby rejestrującej? Jedną z korzyści jest właśnie to, że konkretnego znaku towarowego może używać tylko osoba lub firma, która zarejestrowała znak towarowy. Prawo to wykonuje się poprzez umieszczanie znaku towarowego na swoich produktach lub ich opakowaniach oraz na sprzedawaniu ich pod tym znakiem towarowym. Po pozytywnym przejściu procedury rejestracji znaku towarowego stajesz się realnym właścicielem swojej marki.

O tym, jakie cechy charakterystyczne ma prawo ochronne na znak towarowy, przeczytasz tutaj: na czym polega prawo ochronne na znak towarowy?

Naruszenia prawa ochronnego

Chcielibyśmy, żeby inni ludzie przestrzegali prawa tak samo jak my to robimy i nie działali na naszą niekorzyść. W rzeczywistości jednak często zdarzają się naruszenia ze strony nieuczciwej konkurencji. Co może Cię spotkać podczas bezprawnych działań prowadzonych przez innych uczestników rynku? Jednym z największych zagrożeń jest sytuacja, gdy ktoś „kradnie” nasz znak, lub tworzy oznaczenie łudząco podobne do naszego, że powstaje ryzyko tzw. konfuzji. Oznacza to, że odbiorcy Twoich produktów mogą pomylić się dokonując zakupów i wybrać wyrób konkurencji, nie będąc świadom jego pochodzenia. Przykładową sytuacją jest, gdy klient zadowolony z jakości wyrobów marki Adidas pragnie poszerzyć swoją kolekcję i przypadkowo zakupi obuwie Adidos, zmylony podobieństwem nazw i wyglądem produktu. Następstwem tego jest utrata zysku przez przedsiębiorcę, a być może nawet dobrej opinii u zawiedzionego zakupionym towarem klienta.

Jak dochodzić swoich praw?

Stało się. Ktoś zaczął bezprawnie używać Twojego znaku towarowego. Co w takiej sytuacji zrobić? Ustawa o prawie własności przemysłowej przewiduje, że osoba, której prawo ochronne na znak towarowy zostało naruszone, może żądać od naruszyciela natychmiastowego zaprzestania dalszych naruszeń, wydania bezpodstawnie uzyskanych korzyści, a w razie zawinionego naruszenia również naprawienia wyrządzonej szkody albo zapłaty stosownego wynagrodzenia. Zatem od razu powinieneś zażądać natychmiastowego zaprzestania dalszych naruszeń.

Zaniechanie naruszania i wydanie bezpodstawnie uzyskanych korzyści

Najważniejszym środkiem ochrony prawa na znak towarowy, z którego możesz skorzystać, jest roszczenie o zaniechanie. Jego zadaniem jest doprowadzić do przerwania i zaprzestania wyrządzania szkody w przypadku naruszenia znaku towarowego. Roszczenie o zaniechanie możemy zastosować na podstawie ustawy – Prawo własności przemysłowej lub ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji.

W momencie, gdy dowiedziałeś się, że inna osoba posługuje się Twoim oznaczeniem nie otrzymawszy wcześniej Twojego pozwolenia, powinieneś od razu wnieść o zaniechanie, co powinno ją powstrzymać od dalszych działań. Czasami przedsiębiorcy wymyślając oznaczenie dla swoich produktów nie sprawdzają uprzednio, czy przypadkiem ktoś na rynku nie posługuje się już danym znakiem. Nie jest to jednak żadne usprawiedliwienie, ponieważ obowiązkiem wchodzącego na rynek przedsiębiorcy jest sprawdzenie, czy może posługiwać się stworzonym oznaczeniem.

Roszczenia można dochodzić niezależnie od winy naruszyciela. Powód nie ma obowiązku udowadniania winy pozwanego ani pozwany nie może się bronić.

(artykuł sponsorowany)
facebookFacebook
twitterTwitter
wykopWykop
komentarzeKomentarze

komentarz(0)

Brak komentarza, Twój może być pierwszy.

Dodaj komentarz

0%