Zamknij
REKLAMA

Witaminy i minerały NIE tylko dla osób aktywnych

00:00, 11.04.2019 | materiał partnera
Skomentuj

Witaminy i minerały to temat rzeka. Już od małego wpaja nam się, że są bardzo ważnym elementem naszej diety – szczególnie te naturalne zawarte np. w warzywach. Pewnie każdy słyszał żeby np. jeść surówki, bo te mają witaminy. Witaminy i minerały w różnych konfiguracjach są też często reklamowane w prasie, radiu, internecie - https://www.dso.pl/olimp-m-12.html, telewizji. Czy naprawdę są nam potrzebne? Czy należy dostarczać je w postaci tabletek i w końcu które z nich są dla nas ważne? Na te pytania postaram się udzielić odpowiedzi w poniższym artykule.

            Witaminy i minerały są bardzo ważnym elementem prawidłowego funkcjonowania organizmu. Większe zapotrzebowanie na nie wzrasta np. gdy uprawiamy sport, gdy jesteśmy w okresie rekonwalescencji, gdy mamy indywidualne zwiększone zapotrzebowanie.

            Bardzo często gdy układamy dietę, której cele tak naprawdę mogą być różne – chęć utraty zbędnych kilogramów, chęć poprawienia wyników sportowych, skupiamy się przede wszystkim na podstawowych makroskładnikach takich jak: białka, węglowodany i tłuszcze. Często zapominamy o witaminach i minerałach. W dzisiejszych czasach kiedy to większość ze składników, które tworzą naszą dietę są przetworzone i zawierają małą ilość witamin i minerałów zasadna jest ich suplementacja. Szczególnie trudno jest dostarczyć z pożywieniem odpowiedniej ich ilości  jeżeli uprawiamy sport lub prowadzimy aktywny tryb życia. Pamiętajmy, że to właśnie witaminy i minerały często decydują o sprawności ogromnej ilości procesów zachodzących w naszym ciele i o samopoczuciu. Znużenie, brak chęci do wykonywania różnych czynności, wypadające włosy, rozdwajające się paznokcie – to często efekt braku witamin i minerałów.

            Może zdarzyć się tak, że będzie nam potrzebna suplementacja konkretnej witaminy lub zestawu dwóch czy trzech witamin i lub minerałów. Poniżej pokrótce przedstawię dostępne na rynku pozycje.

WITAMINA A

            Witamina A znana jest przede wszystkich z korzystnego działania na wzrok. Jej dostarczanie zmniejsza prawdopodobieństwo powstania zaćmy oraz zwyrodnienia plamki żółtej. Witamina wpływa także korzystnie na działanie układu sercowo-naczyniowego obniżając poziom cholesterolu.

WITAMINA E

            Nazywana jest antyoksydantem, przeciwdziała powstawaniu zakrzepów, które mogą doprowadzić do miażdżycy i innych poważnych dolegliwości. Jej niedobór może objawiać się przewlekłym zmęczeniem, bólami głowy i problemami z widzeniem.

WITAMINA D

            Witamina D jest ważna dla prawidłowej gęstości zębów i kości. Reguluje ona także funkcjonowanie układu odpornościowego i nerwowego. 

WITAMINA K

            Witamina K wykazuje działanie antyzapalne, przeciwbólowe i przeciwgrzybicze, a także zabezpiecza organizm przed występowaniem krwotoków.

WITAMINA C

            Chyba jedna z najbardziej znanych witamin – szczególnie z pozytywnego jej wpływu na zwiększenie odporności organizmu. Często stosujemy ją w okresach przeziębienia. Witamina C to także dobry przeciwutleniacz, co oznacza, że ma właściwości oczyszczające z wolnych rodników.

WITAMINY B

            Witaminy z grupy B są szczególnie istotne dla osób aktywnych. Pozytywnie wpływają na  układ nerwowy, poprawiają nastrój i sprawność intelektualną oraz dostarczają energii.

MAGNEZ

            Jeden z najpopularniejszych minerałów, który często jest reklamowany i pomaga szerokiej grupie zarówno sportowców jak i innych osób. Magnez wspomaga wzrost kości, potrzebny jest do prawidłowego funkcjonowania układu nerwowego i mięśniowego.

POTAS

            Bierze między innymi udział w wytwarzaniu energii, zapobiega skurczom oraz wspomaga czynności mięśni i przewodnictwa nerwowego. Potas pomaga także w regulacji płynów w organizmie.

SÓD

           Bierze udział w czynności nerwów  i mięśni, a także pomaga zachować równowagę płynów w organizmie.

WAPŃ

            Pomaga w krzepnięciu krwi, reguluje rytm serca i pracę mięśni. Wapń to także budulec kości i zębów.

ŻELAZO

            Niezbędne jest do transportu tlenu do krwi oraz wchodzi w skład wielu enzymów i białek.

CYNK

            Cynk odpowiada za prawidłową pracę hormonów płciowych, witalność, sprawność fizyczną oraz potencję seksualną. Wspomaga także prawidłowe funkcjonowanie narządów rozrodczych, układu krążenia oraz systemu odpornościowego organizmu.

            To oczywiście nie wszystkie witaminy i minerały, bo jest ich znaczenie więcej. Starałem się przedstawić te najpopularniejsze, te po które sięgamy najczęściej. Pamiętajmy że wszystkie z nich należy stosować zgodnie z zaleceniami i dawkami opisanymi na opakowaniu.

(materiał partnera)
facebookFacebook
twitterTwitter
wykopWykop
komentarzeKomentarze

Komentarze (0)

Brak komentarzy, Twój może być pierwszy.

Dodaj komentarz

REKLAMA
© ddwloclawek.pl | Prawa zastrzeżone