Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów wszczął postępowania przeciwko Vectrze i Multimedii Polska. Zarzuty dotyczą sposobu prezentowania cen i pozbawiania konsumentów rabatu w sytuacji, gdy nie opłacili oni w terminie abonamentu lub innych opłat wskazanych na rachunku.
Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK) podjął działania wobec operatorów Vectry i Multimedii Polska z powodu zarzutów dotyczących prezentowania cen i pozbawiania konsumentów rabatu w sytuacji, gdy nie uregulowali oni w terminie abonamentu lub innych opłat wskazanych na rachunku. Oba przedsiębiorstwa mogą być obarczone karą sięgającą nawet do 10 procent ich rocznego obrotu.
Zgodnie z ustaleniami Prezesa UOKiK, Vectra i Multimedia Polska oferują abonentom rabaty za korzystanie z elektronicznych faktur, wyrażenie zgód marketingowych oraz terminowe regulowanie płatności. Każdy z tych warunków związany jest ze zniżką około 5 złotych.
Jednakże, cena usług uwzględniająca te rabaty jest prezentowana jako cena standardowa, co może być mylące dla konsumentów. Praktyka ta ma miejsce zarówno w przekazach marketingowych, jak i podczas rozmów sprzedażowych z konsultantem.
Prezes UOKiK, Tomasz Chróstny, zaznacza konieczność klarownego przekazu dotyczącego cen usług oraz ewentualnych warunków związanych z nimi.
- Konsumenci powinni już w przekazie marketingowym lub na początku telefonicznej rozmowy sprzedażowej otrzymywać jasną i czytelną informację o tym, ile zapłacą za usługę i jakie są ewentualne warunki tej ceny. Jeśli przedsiębiorcy podają cenę uwzględniającą rabat, powinni to jasno komunikować poprzez wskazanie także rodzaju rabatu i jego wysokości - mówi Prezes UOKiK Tomasz Chróstny.
Warto zauważyć, że Vectra i Multimedia Polska podnoszą kolejne faktury o wartość rabatu, który był uwzględniony w ofercie abonamentowej, jeśli konsument nie ureguluje rachunków w terminie. W ocenie Prezesa UOKiK utrata rabatu za nieopłacenie faktury w terminie może mieć charakter kary umownej.
- Tymczasem, zgodnie z przepisami kodeksu cywilnego, przedsiębiorcy mogą zastrzegać tego rodzaju sankcje jedynie w przypadku zobowiązań niepieniężnych. W omawianym przypadku operatorzy zastrzegli sobie możliwość podwójnego karania abonentów. Niezależnie od cofnięcia zniżek, mogą naliczać odsetki za opóźnienia w regulowaniu należności. Zdaniem Prezesa UOKiK taka praktyka obu przedsiębiorców może naruszać zbiorowe interesy konsumentów - podaje w komunikacie UOKiK.
To nie jedyne działania Urzędu odnośnie podobnych praktyk firm telekomunikacyjnych.
W toku są postępowania wobec P4, CANAL+ i T-Mobile dotyczące karania konsumentów utratą jednego z rabatów w związku z nieopłaceniem faktury w terminie. Ten aspekt jest także analizowany w prowadzonych aktualnie postępowaniach wyjaśniających dotyczących Netii i Orange. Ponadto w powyższych postępowaniach wyjaśniających, jak i tych dotyczących CANAL+, P4 oraz T-Mobile Prezes UOKiK sprawdza, w jaki sposób operatorzy prezentują ceny usług telekomunikacyjnych.
Użytkowniku, pamiętaj, że w Internecie nie jesteś anonimowy. Ponosisz odpowiedzialność za treści zamieszczane na portalu ddwloclawek.pl. Dodanie opinii jest równoznaczne z akceptacją Regulaminu portalu. Jeśli zauważyłeś, że któraś opinia łamie prawo lub dobry obyczaj - powiadom nas [email protected] lub użyj przycisku Zgłoś komentarz
Brak komentarza, Twój może być pierwszy.
Dodaj komentarz