Due diligence to proces wieloelementowej analizy przedsiębiorstwa realizowanej najczęściej w ramach przejęcia lub połączenia podmiotów gospodarczych. Obszary badania due diligence dotyczą zagadnień finansowych, biznesowych, prawnych i podatkowych, czasem środowiskowych, technologicznych lub informatycznych.
Rozpoczęcie badania poprzedza zawsze udostępnienie odpowiednich informacji i dokumentów inwestorowi, jego pracownikom i doradcom. Ze strony podmiotu badanego, towarzyszy mu zwykle duża niepewność, a wśród właścicieli wiele emocji. Przedsiębiorcy mają dużą skłonność do przeceniania wagi większości dokumentów. Trzeba pamiętać, że nadmierne ograniczenie dostępu do danych spowoduje wzrost niepewności, obaw i zniechęcenie inwestora
Warto oczywiście zabezpieczyć się przed nieuprawnionym wykorzystaniem danych przez potencjalnych nabywców. Jednym ze sposobów jest popularne NDA. Warto też zadbać o ograniczenie przekazywania wrażliwych informacji zbyt wielu podmiotom, korzystać z wielostopniowego procesu przekazywania danych oraz odpowiednio zorganizować tzw. data room w zakresie najbardziej wrażliwych dokumentów.
Jednym z częstszych błędów przy badaniu due diligence jest nadmierna szczegółowość analizowanych dokumentów. Trzeba pamiętać, że celem due diligence nie jest „wyciągnięcie” jak największej liczby tzw. „haków” na spółkę, ale przede wszystkim potwierdzenie prawdziwości już przekazanych danych i oszacowanie ryzyka i wartości przejmowanej spółki. Szczegółowość weryfikowanych dokumentów powinna zależeć i być dostosowana do wielkości i złożoności prowadzonego biznesu. W większości przypadków w zupełności wystarczy statystyczna weryfikacja wybranych dokumentów i analiza zagregowanych danych.
Sporządzając due diligence finansowe, analitycy, audytorzy, biegli, zapominają często o istocie biznesowej informacji finansowych, koncentrując się na weryfikacji poprawności prowadzonych ksiąg zgodnie z przepisami. Oczywiście to też jest ważne, jednak najważniejsze jest to, czy posiadane przez przejmującego informacje finansowe na temat przejmowanej spółki odzwierciedlają jego rzeczywistą sytuację finansową i majątkową.
Jednym z celów due diligence jest określenie wartości przedsiębiorstwa. Nawet jeżeli przedmiot zlecenie w ramach due diligence tego nie zawiera, nie oznacza to, że w następnym kroku raport z due diligence nie posłuży do sporządzenia wyceny przedsiębiorstwa. Dlatego, due diligence finansowo-biznesowe powinno w syntetyczny i przejrzysty sposób identyfikować ryzyka prowadzonej działalności, opisywać jego sytuację majątkową, zdolność podmiotu do generowania środków pieniężnych, czy obejmować analizę otoczenia rynkowego.
Due diligence nie polega jedynie na zebraniu i analizie dokumentów dostarczonych przez spółkę. Często informacje od spółki można zweryfikować na podstawie źródeł zewnętrznych, nie tylko pod kątem zgodności z ujawnionymi w odpowiednich rejestrach, ale również dane miękkie, publikowane na stronie internetowej, w mediach społecznościowych, opinie pracowników, odbiorców i dostawców.
Korzyści synergii to jeden z kluczowych obszarów oceny efektywności transakcji, którego skutki ujawnią się na długo po realizacji transakcji. Aby je skutecznie oszacować, nie wystarczy szczegółowe badanie spółki przejmowanej. Niezbędna jest znajomość biznesu spółki przejmującej. Tego nie zrobi żaden doradca lepiej niż kadra kierownicza łączonych przedsiębiorstw. Dlatego w ramach procesu transakcyjnego, już na wstępnym etapie, warto powołać zespół wewnętrzny, który oszacuje skale efektu synergii i ograniczy efekty nie-synergii.
Paweł Goźliński
FinancialCraft Analytics Sp. z o.o.
Brak komentarza, Twój może być pierwszy.
Dodaj komentarz