Jeśli lubisz mocno wciskać pedał gazu, lepiej zacznij się od tego odzwyczajać. We Włocławku funkcjonuje już odcinkowy pomiar prędkości samochodów.
System kamer nad jezdnią, zamontowanych przy wlocie i wylocie do miasta, jest częścią preselekcyjnego systemu ważenia pojazdów.
Możliwość odcinkowego pomiaru prędkości w przypadku samochodów osobowych służy tylko badaniu bezpieczeństwa ruchu, jednak wkrótce zacznie wyręczać z pracy policjantów ruchu drogowego.
- W przyszłości za przejazd przez Włocławek z prędkością większą niż dopuszczalna będzie można karać kierowców samochodów osobowych – mówi Waldemar Konopczyński, zastępca dyrektora Miejskiego Zarządu Dróg we Włocławku. - Nie mamy jeszcze odpowiednich podstaw prawnych i przepisów wykonawczych aby w pełni korzystać z systemu. Jednak już teraz kamery podają nam informacje z jaką średnią prędkością kierowcy przejeżdżają przez miasto. Nocą jest to nawet ponad 70 kilometrów na godzinę.
O tym jak dotkliwy może być system kamer dla kierowców, przekonali się już właściciele ciężarówek. Preselekcyjny system ważenia pojazdów zarobił już dla miasta pół miliona złotych z tytułu kar za jazdę przeciążoną ciężarówką.
- Ważenie pojazdów to element ochrony drogi – mówi Piotr Kosseda, dyrektor MZD. Z naszych danych wynika, że co trzeci pojazd jest przeładowany. Rekordzista na każdej osi ciężarówki miał obciążenie 22 ton, gdzie dopuszczalne jest 11. Kara którą zapłacił wyniosła 36 tysięcy złotych . Przejazd jednej tak przeciążonej ciężarówki działa na drogę tak samo jak przejazd 4 milionów samochodów osobowych.
Waga preselekcyjna jest to bardzo dokładna listwa pomiarowa, wbudowana w nawierzchnię jezdni. Kiedy przejeżdża po niej nadmiernie obciążony pojazd, system rejestruje informacje o nacisku każdej z osi i o jego masie całkowitej.
Umieszczona nad jezdnią kamera wykonuje zdjęcie pojazdu i jego tablicy rejestracyjnej. Informacja o wykroczeniu drogą radiową natychmiast trafia do inspektorów transportu drogowego, którzy zatrzymują ciężarówkę i ważą ją na legalizowanej wadze stacjonarnej.
Gdy urzędowy pomiar potwierdzi wynik ważenia preselekcyjnego i przekroczenia parametrów wagowych, inspektorzy nie dopuszczają takiego pojazdu do dalszej jazdy i wobec przewoźnika przeładowującego swój pojazd wszczynają postępowanie administracyjne, które kończy się nałożeniem kary finansowej – zgodnie z „taryfikatorem” do Ustawy o drogach publicznych.
Ważenie i wykluczanie z ruchu przeciążonych ciężarówek zapobiega niszczeniu dróg oraz skutecznie pomaga w walce z nieuczciwą konkurencją w transporcie drogowym, a to najważniejsze priorytety działania Inspekcji Transportu Drogowego.
eric17:05, 03.10.2011
0 0
I tak własnie to powinno wygladac bravo 17:05, 03.10.2011
no nie wiem08:58, 04.10.2011
0 0
mi się to wcale nie podoba, ze na kazdym kroku będą mnie podglądać. a co komu przeeszkadza że sobie stówką w nocy przez miasto przelece. albo niech dadza ludziom obwodnice albo niech sie nie czepiaja, co to jest 100 km/h? 08:58, 04.10.2011
Śmiech19:12, 04.10.2011
0 0
Żeby w ogóle się tam rozpędzić to najpierw niech zrobią tam porządną drogę a nie się chwalą byle czym. 19:12, 04.10.2011
Przemek20:31, 04.10.2011
0 0
Bardzo dobry pomysł jechać tyle ile można a jak chcesz jechać szybciej nikt Ci nie broni pedałuj ile fabryka dała twoja sprawa tylko nikogo nie zabij przy okazji a najlepsze jednak jest to z Wagą SUPER SPRAWA BRAWO 20:31, 04.10.2011
dzonny_killer22:59, 04.10.2011
0 1
łamiesz przepisy? wiedz, że możesz ponieść konsekwencje... akurat mandat jest najsłabszą... :p 22:59, 04.10.2011
jestem_za07:17, 05.10.2011
0 0
ja również popieram tę inicjatywę, chociaż bardziej jestem za jakąś obwodnicą. szczerze mam nadzieję, że budowana autostrada odciąży nasze biedne miejskie drogi 07:17, 05.10.2011