Zamknij

Będą produkować 600 kg wodoru na godzinę! Kiedy skończą inwestycję?

13:50, 27.05.2020 K.P. Aktualizacja: 14:08, 27.05.2020
Skomentuj Fot. PKN ORLEN Fot. PKN ORLEN

Do końca 2021 roku PKN ORLEN wybuduje we Włocławku hub wodorowy, który docelowo będzie mógł wytwarzać do 600 kg doczyszczonego wodoru na godzinę.

W ramach inwestycji powstanie instalacja produkująca wodór w jakości paliwa transportowego, infrastruktura logistyczna, a także stacje tankowania. Paliwo, na pierwszym etapie dystrybucji, będzie przeznaczone przede wszystkim dla transportu publicznego i towarowego.

Koncern podpisał już kilka porozumień z samorządami, będącymi potencjalnymi odbiorcami wodoru.

- Doskonale zdajemy sobie sprawę z wyzwań związanych z globalnym trendem nowej mobilności, dlatego nasza strategia zakłada również sukcesywny rozwój paliw alternatywnych i technologii niskoemisyjnych. Jesteśmy przekonani, że w przyszłości wodór będzie bardzo istotnym paliwem wykorzystywanym w transporcie, dlatego intensyfikujemy nasze prace w tym obszarze. Naszym celem jest umacnianie pozycji lidera na tym wymagającym rynku. Inwestycja, która już w przyszłym roku powstanie we Włocławku, to milowy krok umożliwiający nam skuteczne konkurowanie z największymi graczami w naszym regionie

– mówi Daniel Obajtek, prezes Zarządu PKN ORLEN.

W kolejnym kroku koncern planuje też realizację podobnego hubu w rafinerii PKN ORLEN w Płocku. Instalacja doczyszczania wodoru powstaje też w biorafinerii w Trzebini

Do końca sierpnia koncern ogłosi postępowanie przetargowe na realizację inwestycji hubu wodorowego we Włocławku, zlokalizowanego na terenie zakładu ANWIL. Na pierwszym etapie moce produkcyjne instalacji będą wynosiły ok. 170 kg na godzinę, jednak jej konstrukcja modułowa pozwoli na elastyczne zwiększanie produkcji wraz ze wzrostem popytu.

Wodór doczyszczany we Włocławku powstaje w przyjaznym środowisku procesie elektrolizy solanki jako produkt uboczny procesu pozyskiwania chloru i dotychczas zagospodarowywany był na instalacji produkcji amoniaku. Metoda doczyszczania wodoru jest obecnie przedmiotem analiz prowadzonych wspólnie z doradcą technicznym dla tej inwestycji.

Wodór doczyszczany we Włocławku, na pierwszym etapie dystrybucji, będzie przeznaczony przede wszystkim dla transportu publicznego i towarowego, w tym szynowego. Koncern podpisał już listy intencyjne o współpracy na rzecz rozwoju transportu publicznego zasilanego wodorem z Górnośląsko-Zagłębiowską Metropolią, Krakowskim Holdingiem Komunalnym i Miejskim Przedsiębiorstwem Komunikacyjnym w Krakowie oraz Miastem Płock.

Porozumienia z kolejnymi samorządami są trakcie uzgodnień. Koncern podpisał również list intencyjny z PESA Bydgoszcz na budowę lokomotywy zasilanej wodorem, która będzie wykorzystywana na potrzeby logistyczne PKN ORLEN.

Wraz z rozwojem rynku paliwo wodorowe trafi także do samochodów osobowych i autobusów dalekobieżnych. W długiej perspektywie Koncern zakłada dostawy wodoru na potrzeby statków, promów, czy zastosowań stacjonarnych, jak ogrzewnictwo etc. Planowana jest również możliwość sprzedaży wodoru podmiotom trzecim, które wprowadzą go na inne rynki zbytu, np. do przemysłu spożywczego czy metalurgicznego.

Oprócz hubu wodorowego we Włocławku i podobnej inwestycji planowanej w Płocku, koncern rozwija również technologie wodorowe w biorafinerii ORLEN Południe w Trzebini. Rozpoczęcie produkcji wodoru w jakości paliwa transportowego planowane jest tam w 2021 roku.

Kierowcy samochodów osobowych mogą już zatankować wodór na dwóch stacjach Grupy ORLEN w Niemczech, natomiast w czerwcu 2021 roku taka możliwość pojawi się również na trzech stacjach paliw w Czechach.

- Sieć wodorowego transportu publicznego realnie wpływa na zwrot kosztów inwestycji w stacje ładowania i wspiera raczkujący, ale posiadający znaczny potencjał, indywidualny transport wodorowy, który także jest obszarem strategicznych inwestycji PKN ORLEN. Szczególnie na pierwszym etapie rozwoju technologii wodorowej będzie miała ona największe znaczenie w transporcie publicznym i towarowym. Dlatego podejmujemy współpracę zarówno z samorządami, jak i firmami transportowymi, która umożliwi nam z jednej strony zajęcie silnej pozycji na rynku, a drugiej da możliwość samodzielnego rozwijania technologii. W miastach północnej i zachodniej Europy projekty testowe wodorowego transportu publicznego są rozszerzane, a niskoemisyjne autobusy stają się integralnym elementem lokalnej infrastruktury publicznej. To dobry kierunek 

– podkreśla Józef Węgrecki, Członek Zarządu PKN ORLEN ds. Operacyjnych.

Inwestycje w infrastrukturę dla transportu opartego o paliwo wodorowe wpisują się w europejską strategię zrównoważonego rozwoju i odpowiadają na unijne cele środowiskowe zakładające, że do 2030 roku branża transportowa zminimalizuje emisje gazów cieplarnianych do atmosfery o 30% w porównaniu z wartościami z 2005 roku. Obok elektromobilności i biopaliw II generacji, wodór jest wymieniany jako paliwo przyszłości, które może realnie doprowadzić do realizacji europejskich celów środowiskowych.

Ze względów technologicznych i ekonomicznych, obecnie największy potencjał dla wodoru upatrywany jest w transporcie publicznym i cargo. Autobus z napędem wodorowym ma zasięg około 350-450 km i na jednym tankowaniu, trwającym ok. 10 minut, może jeździć przez cały dzień. W cyklu eksploatacji, szacowanej na około 12 lat, zastąpienie jednego autobusu miejskiego z silnikiem diesla na pojazd z napędem wodorowym, może zapobiec emisji 800 ton dwutlenku węgla do atmosfery. Ponadto, silniki autobusów na wodór są około 20% cichsze od tradycyjnych napędów.

(K.P.)

Co sądzisz na ten temat?

podoba mi się 0
nie podoba mi się 0
śmieszne 0
szokujące 0
przykre 0
wkurzające 0
facebookFacebook
twitterTwitter
wykopWykop
komentarzeKomentarze

komentarz(13)

Super.....tylkoSuper.....tylko

12 3

Tylko.....kto tam będzie pracować jak Zarząd Orlenu i Anwilu nie docenia potencjału załogi, a młodym proponuje stawki głodowe?? 15:25, 28.05.2020

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

reo

KreeskKreesk

8 0

Wszystko w porządku, tylko dlaczego to się nazywa hub? Po prostu instalacja produkcyjna wodoru. 17:09, 28.05.2020

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

lollol

6 1

Świetna informacja, takich inwestycji potrzebuje Polska. Brawo 👍 06:38, 29.05.2020

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

SuperSuper

1 1

A czy będę mógł tym wodorem zatankować swojego paseratti 1,9 TDI? Niemiec, co tylko do kościoła jeździł, mówił, że TDI wszystko przepali. 07:41, 29.05.2020

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

GwarGwar

2 0

Fajnie mieć stację wodorową, ale na nic to, nie mając aut wodorowych. 14:15, 29.05.2020

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

Al bundyAl bundy

0 1

Jak ta instalacja *%#)!& to Obajtek bedzie w niebie 07:04, 30.05.2020

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

u oyu oy

4 4

a ryży chciał anwil sprzedać mało brakowało 19:51, 30.05.2020

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

Gosc21Gosc21

3 0

Wodór z elektrolizy w ilości ok 6000 Nm4/h obniża zużycie gazu ziemnego do produkcji amoniaku. Po wybudowaniu tej instalacji wzrośnie zużycie gazu a tym samym zwiększy się koszt produkcji amoniaku. 6000 Nm3 wodoru to ok. 550 kg /h. A nie lepiej wybudować wodorowni opartej o reforming parowy I i II stopnia a potem oczyszczanie? 09:12, 31.05.2020

Odpowiedzi:2
Odpowiedz

GośćGość

0 0

Zwłaszcza , że przebiegający nieopodal Anwilu gazociag Jamalski jest w zasadzie wyłaczony. Są jedynie dostawy aukcyjne. Możliwe jest natomiast pompowanie w odwrotnym kierunku czyli z Niemiec, gazu który przypłynął po dnie Bałtyku gazociagiem Nord Stream Ia niebawem II . Ale to już Niemcowi trzeba bedzie dopłacić i nie wiadomo czy bedzie " płakał jak będzie sprzedawał."
https://wgospodarce.pl/informacje/80057-gazprom-osusza-gazociag-jamalski-reakcja-na-spadek-pobytu 09:49, 31.05.2020


Alojzy bombelAlojzy bombel

1 1

A nie lepiej połączyć dwuskładnikowy wodorotlenek amoniaku z izotopem leukocytów z którymi wcześniej rozczepiono trójglicerydy omegi3 z dodatkiem franszczyzny sklepu edi tedi? Wtedy byśmy mieli darmowe kiszone ogórki ciotki BERTY...... 23:01, 03.06.2020


SUper!!SUper!!

0 6

Te nowczesne napędzane wodowrem pojazdy transportowe już nie będą potrzebowały kierowców, bowiem poprowadzi je komputer nawigujący we współpracy z siecią 5G. 10:22, 31.05.2020

Odpowiedzi:1
Odpowiedz

Piotr_MPiotr_M

0 0

Kaweś, ogarnij się... 21:16, 06.06.2020


Piotr_MPiotr_M

0 0

Kaweś, ogarnij się... 21:16, 06.06.2020

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

0%