Zamknij

Czym różni się nadsterowność od podsterowności?

Artykuł Sponsorowany + 09:56, 11.07.2024 Aktualizacja: 09:57, 11.07.2024

 Samochody prowadzi się lepiej lub gorzej. Różnicę widać najbardziej podczas wjazdu w zakręty z większą prędkością lub jazdy na śliskiej nawierzchni. Jednymi z najbardziej niekorzystnych właściwości aut są nadsterowność i podsterowność. Na czym one polegają? Jaki mają wpływ na jazdę samochodem? Przyjrzyjmy się temu tematowi!

Do utraty kontroli nad samochodem może dojść z powodu zbyt szybkiego wejścia w zakręt, wykonania gwałtownego skrętu z powodu pojawienia się przeszkody na drodze czy jazdy na śliskiej nawierzchni. W konsekwencji auto może wylądować na barierach ochronnych, w rowie lub uderzyć w inny pojazd. W takich sytuacjach przydatne będzie ubezpieczenie samochodu.

Nadsterowność a podsterowność

Podczas jazdy po łuku auto może poruszać się zgodnie z oczekiwaniami, czyli przednie koła będą jechać zgodnie ze skrętem kierownicy, a tyle poruszać się po zbliżonym torze. Jednak czasami dochodzi do utraty przyczepności na jednej z osi – wtedy mówimy o nadsterowności lub podsterowności.

Nadsterowność to właściwość pojazdu, która powoduje, że podczas pokonywania zakrętu tył auta ucieka na zewnątrz łuku, a przód do jego środka. Dzieje się tak, ponieważ koła na tylnej osi tracą przyczepność z podłożem, a te przednie dalej ją mają. Nadsterowność to domena aut z napędem na tylne koła i silnikiem z tyłu – klasycznym przykładem jest Porsche 911.

Z kolei podsterowność związana jest z utratą przyczepności kół na przedniej osi. Podczas wejścia w zakręt przód ma tendencję do wypadania z zakrętu. Kierowca skręca kierownicę zgodnie z profilem zakrętu, a przednie koła wpadają w poślizg, pojazd skręca po większym łuku lub sunie do przodu na zewnątrz zakrętu.

Podsumowując, nadsterowność wiąże się z utratą przyczepności na kołach tylnej osi, a podsterowność na przedniej osi. Wyjście z poślizgu podsterownego jest o wiele trudniejsze niż z tego nadsterownego.

Jak wyjść z poślizgu?

Bez względu na rodzaj poślizgu – nadsterowny, podsterowny – nigdy nie powinno się gwałtownie wciskać hamulca, ponieważ nie zwiększy to przyczepności, a doprowadzi do jeszcze większej utraty kontroli nad pojazdem. Co więc należy zrobić w takiej sytuacji?

Gdy dojdzie do poślizgu nadsterownego, to kierowca, aby zapanować nad pojazdem, powinien skręcić koła przedniej osi w stronę, w którą odjeżdża tył pojazdu. Bardzo łatwo to sobie wyobrazić, ponieważ dokładnie to robią kierowcy rajdowi podczas pokonywania niektórych zakrętów i zawsze żużlowcy podczas wyścigów (to idealny przykład).

Z kolei wyjście z poślizgu podsterownego jest bardziej skomplikowane, a zastosowanie techniki, która pozwoli na odzyskanie kontroli nad pojazdem, zależy od okoliczności i doświadczenia kierowcy. O co dokładnie chodzi?

W przypadku wystarczającej przestrzeni, a więc i większego czasu do zderzenia z barierami czy wypadnięciem z drogi (na przykład po pasie lub pasach w przeciwną stronę ruchu nic się nie porusza), kierowca może pozwolić zwolnić pojazdowi na tyle, aż przednia oś uzyska przyczepność – wymaga to także odpowiednio niskiej prędkości.

Tutaj ważna uwaga! Po odzyskaniu przyczepności pojazd zacznie gwałtownie skręcać, co może doprowadzić do nadsterowności. W związku z tym w takiej sytuacji nie można mocniej dokręcać kierownicy.

Należy również pamiętać, że im koła będą mniej skręcone, tym szybciej złapią przyczepność. Doświadczeni kierowcy mogą wykorzystać ten fakt. W przypadku poślizgu podsterownego można wyprostować przednie koła, a następnie lekko skręcić w wybranym kierunku.

Z kolei bardzo doświadczeni mogą wcisnąć hamulec ręczny. Auto wtedy gwałtownie z podsterowności przejdzie w nadsterowność, którą łatwiej opanować. Oczywiście ta technika wymaga praktyki i dużych umiejętności.

Ubezpieczenie samochodu a poślizg

Wpadnięcie w poślizg nadsterowny lub podsterowny nie musi wiązać się ze złamaniem przepisów ruchu drogowego. Może wynikać z warunków panujących na drodze lub pojawienia się niespodziewanej przeszkody na jezdni. Które ubezpieczenia będą wtedy przydatne?

Jeśli w wyniku poślizgu auto uderzy w barierę, a szkody będą dotyczyć  tylko tego pojazdu, to jego właściciel będzie mógł otrzymać odszkodowanie z AC. Z kolei assistance zapewni holowanie auta, a NNW odszkodowanie w przypadku uszczerbku na zdrowiu kierowcy lub pasażerów – wylicza Tomasz Sowa redaktor w mubi.pl.

Natomiast OC – https://mubi.pl/ubezpieczenie-oc/ – będzie niezbędne, gdy pojazd, który wpadł w poślizg nadsterowny lub podsterowny, zderzy się z innym uczestnikiem ruchu. W takim przypadku odszkodowanie za szkody w mieniu i szkody osobowe zostanie wypłacone z obowiązkowej polisy OC sprawcy zdarzenia.

Tutaj drobna uwaga. Statystyki Policji wskazują, że do największej liczby wypadków dochodzi latem, więc jadąc na wakacje, pamiętajmy o bezpieczeństwie i odpowiedzialności. Lepiej dojechać na miejsce chwilę później niż wcale!

(Artykuł Sponsorowany)
Nie przegap żadnego newsa, zaobserwuj nas na
GOOGLE NEWS
facebookFacebook
twitter
wykopWykop
0%