Z początkiem października na stacjach paliw w całej Polsce wprowadzone zostanie paliwo przejściowe, dostosowane do nadchodzącego sezonu jesienno-zimowego. Zmiany te wynikają z przepisów, które zobowiązują stacje paliw do dostosowywania parametrów paliwa do zmieniających się warunków atmosferycznych. Kierowcy planujący zatankować do pełna powinni rozważyć zaczekanie do 1 października, aby skorzystać z nowego, lepiej przystosowanego paliwa.
Zgodnie z obowiązującymi regulacjami, parametry paliwa muszą odpowiadać warunkom pogodowym w czterech wyznaczonych okresach w ciągu roku. Zmiany dotyczą zarówno oleju napędowego, jak i benzyny. W okresie przejściowym, który rozpoczyna się 1 października i trwa do 15 listopada, kluczowym parametrem benzyny, który ulega modyfikacji, jest prężność par. Latem wynosi ona od 45 do 60 kPa, a w chłodniejszych miesiącach wzrasta do 90 kPa, co ułatwia rozruch silnika w niskich temperaturach.
W okresach przejściowych stacje paliw muszą oferować paliwo przystosowane do niższych temperatur, szczególnie w przypadku oleju napędowego, który w temperaturach poniżej zera może sprawiać problemy. Letnie paliwo napędowe w takich warunkach wytrąca parafinę, co prowadzi do zatkania filtra paliwa i wtryskiwaczy, unieruchamiając pojazd. Dlatego wprowadzono przepisy określające Cold Filter Plugging Point (CFPP) dla paliwa na różne okresy roku. Przejściowe paliwo musi zapewnić sprawne działanie silnika nawet przy temperaturach do -10°C, co chroni kierowców przed niespodziewanymi przymrozkami.
Kierowcom, którzy rzadko używają samochodu i planują tankowanie na dłużej, zaleca się, aby poczekali do początku października. Zatankowanie paliwa przejściowego gwarantuje, że nawet przy niespodziewanym pogorszeniu pogody silnik będzie działał bez problemów. Z kolei zatankowanie letniego paliwa tuż przed nadejściem chłodniejszych dni może skutkować trudnościami w uruchomieniu pojazdu, zwłaszcza w przypadku diesli, które są bardziej wrażliwe na niskie temperatury.
Sezon jesienno-zimowy zbliża się wielkimi krokami, dlatego warto już teraz pomyśleć o odpowiednim paliwie, które zapewni bezpieczne użytkowanie pojazdu w zmiennych warunkach pogodowych.
2 0
We Włocławku w ogóle nie tankujemy. Wiadomo dlaczego.
2 0
Mnie zastanawia jedno. W jaki sposób paliwo, które jeszcze znajduje się w zbiornikach pod stacją staje się paliwem przejściowym? Nowa dostawa, ok rozumiem, ale stare paliwo?
Użytkowniku, pamiętaj, że w Internecie nie jesteś anonimowy. Ponosisz odpowiedzialność za treści zamieszczane na portalu ddwloclawek.pl. Dodanie opinii jest równoznaczne z akceptacją Regulaminu portalu. Jeśli zauważyłeś, że któraś opinia łamie prawo lub dobry obyczaj - powiadom nas [email protected] lub użyj przycisku Zgłoś komentarz