Zamknij

Czy szkoła zabija talenty u uczniów? "Zdolności marnieją"

06:17, 11.06.2014 N.CH
Skomentuj prof. Edyta Gruszczyk-Kolczyńska, fot. Natalia Chylińska prof. Edyta Gruszczyk-Kolczyńska, fot. Natalia Chylińska

Wybitna polska pedagog prof. Edyta Gruszczyk-Kolczyńska gościła w Państwowej Wyższej Szkole Zawodowej. Przekazywała studentom włocławskiej uczelni zdobytą podczas pięcioletnich badań wiedzę na temat  dzieci uzdolnionych matematycznie. W rozmowie z DDWloclawek opowiada o tym, dlaczego szkoła niszczy zdolności uczniów.

Natalia Chylińska: Ile dzieci w Polsce jest uzdolnionych matematycznie?
 
Prof. Edyta Gruszczyk-Kolczyńska: Według moich badań nieco ponad połowa dzieci wykazuje zdolności matematyczne. W tej grupie jest tyle samo chłopców co dziewczynek. Niestety, gdy prezentowałam innym badaczom te treści nie wierzono mi i pytano dlaczego moi rodacy wykonują najcięższe prace w Europie, takie prace, których nikt nie chce podjąć skoro jest wśród nich tyle uzdolnionych osób.

Skoro tak jest, to dlaczego wciąż więcej osób podejmuje kierunki humanistyczne?

Wśród pięciolatków co piąte dziecko jest uzdolnione matematycznie, a wśród sześciolatków, co czwarte. Według moich badań w klasie pierwszej już tylko co ósmy uczeń przejawia te uzdolnienia. Nie chce powiedzieć, że szkoła szkodzi dzieciom, dlatego rozpoczęłam badania, by ustalić dlaczego tak jest. Okazuje się, że niestety szkoła jest nastawiona na średniego ucznia. Edukacja jest nieprzyjazna uczniom słabo rozwijającym się oraz tym uzdolnionym. O ile tym słabszym się pomaga, to te uzdolnione na lekcjach się nudzą, bo wiedzą o wiele więcej od swoich rówieśników. Przez to przeszkadzają na zajęciach i zadają dużo pytań, na które nauczyciel nie ma czasu odpowiadać.

Czy nauczyciele nie widzą tego, że te dzieci zachowują się tak, bo są uzdolnione i chcą chłonąć wiedzę?

Na studiach uczy się jak postępować z uczniami specjalnej troski, ale z tymi uzdolnionymi już nie. Poza tym nauczyciel ma w klasie całą grupę, więc nie może się skupić na tym uzdolnionym. Poza tym przyjęło się, że one sobie poradzą.

Kiedy jest najlepszy czas na rozwijanie tych uzdolnień?

Ten okres przypada na czas, w którym dzieci kończą przedszkole i rozpoczynają szkołę. Jeśli wtedy nie rozwinie się tych talentów to te zdolności marnieją. Stąd też ta różnica w ilości zdolnych dzieci w wieku przedszkolnym i szkolnym.

Co należałoby zrobić, żeby tych talentów nie gasić?

Na pewno nie można tych dzieci oddzielić od rówieśników, bo to byłaby katastrofa pedagogiczna. Mój zespół opracował specjalny program. Podczas jego realizacji każde dziecko pracuje na miarę swoich możliwości. Te słabsze dzieci doganiają te lepsze, a te uzdolnione z kolei nie są zatrzymywane w rozwoju. Mamy już też odpowiednie metody.

Czy w takim razie ten program można wprowadzić we wszystkich szkołach?

Na pewno nie można zrobić tego za pomocą rozporządzenia Ministra Edukacji, bo Polska jest takim krajem, że jak wydane jest rozporządzenie, to każdy myśli jak tu tego nie zrobić, a tu potrzebny jest zapał. Trzeba zorganizować przedszkole i szkołę w danym okręgu, w którym będzie to realizowane i mają być one wzorcem. Tam  zapraszamy nauczycieli, by obserwowali i wdrażali do swoich placówek. Nic nie stoi więc na przeszkodzie, żeby taka szkoła powstała we Włocławku. Potem będą następne i następne, aż w końcu będziemy mocarstwem matematycznym w Europie.

(N.CH)

Co sądzisz na ten temat?

podoba mi się 0
nie podoba mi się 0
śmieszne 0
szokujące 0
przykre 0
wkurzające 0
facebookFacebook
twitterTwitter
wykopWykop
komentarzeKomentarze

komentarz(7)

rzsrzs

2 9

Co ta baba gada za głupoty. 07:14, 11.06.2014

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

reo

belferbelfer

6 0

To nie głupoty , niestety tak własnie jest.pozamykajmy wiecej szkół , zróbmy klasy po 35 uczniów ,aby było taniej. Wtedy zniszczymy wszelkie uzdolnienia u dzieci , a ciemna masa lepiej rzadzić. 13:05, 11.06.2014

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

racjonalistaracjonalista

0 0

Co do zdolności i systemu kształcenia Pani Profesor ma rację. Jednak tematem głównym było kształcenie zawodowe, które tu i ówdzie przewijało się w wystąpieniach. Najdziwniejszym, że w tej konferencji brali udział teoretycy kształcenia raczej ogólnego niż zawodowego, ich przemyślenia oscylowały wokół teorii kształcenia a nie faktów i oczekiwań gospodarki. Jednak całość konferencji można ująć w dosyć znamienne słowa wypowiedziane przez Sokratesa ..." jeszcze nigdy nie zdarzyło się i nie zdarzy aby teoretyk wychował praktyka...". Tak długo jak w naszej obecnej edukacji będzie funkcjonowała ta zasada tak długo nie będziemy mieli odpowiednio przygotowanej kadry technicznej i inżynierskiej. Natomiast dokształcanie ich w zakładach pracy jest dla pracodawcy procesem długotrwałym i kosztownym więc większość z nich lokuje firmy tam gdzie jest duży dostęp do nieźle przygotowanej kadry. 14:25, 11.06.2014

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

abcdabcd

4 0

oczywiście, że szkoła może nie niszczy talenty, ale ich nie rozwija. w szkole nauczyciel ma 30 uczniów, widzi że kilku się wyróżnia, ale musi ogarnąć i nauczyć całą resztę bezmózgowców bo oczekuje się od niego wyników egzaminu,więc od rodziców zależy jak dzieci talent rozwiną, wychowawca powie, bo szkoła nie da takich możliwości.rzadko kiedy jest czas na olimpiady,albo nauczyciel poświęca swój prywatny czas, albo olewa resztę klasy i tamci idą na korki. 23:48, 11.06.2014

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

XXIwiekXXIwiek

0 1

~ belfer / -ależ to jest właśnie ukryty cel propagandy paltformersów - niezalezni i myślący mają wyjechać z kraju , emeryci jak najszybciej wymrzeć a ci co pozostaną mają być niedouczeni i ogłupieni przez sterowane media !! No i dopiero wtedy POlityczna zaraza poczuje się pewniej bo narodem niedouczonym i głupim łatwiej manipulować !!! 16:30, 13.06.2014

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

JannaJanna

0 0

pani profesor niech najpierw zrobi rzetelne badania naukowe, a później przedstawia wyniki.
pozdrawiam 11:33, 26.04.2015

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

BalferBalfer

2 0

Zadaję pytanie Pani Profesor matematyki.Czy humanista jest inny od "ścisłego" czy tylko matma i nic więcej się nie liczy.Bez polemiki uważam jako n-el emeryt szanujmy i rozwijajmy talenty.Nie utrudniajmy talentom życia.Zrozumcie to w końcu. 19:28, 07.10.2015

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

0%