Rowery elektryczne na trasach turystycznych zapewniają odciążenie nóg i redukują pracę wymaganą np. podczas trudniejszych podjazdów, a więc solidna bateria to podstawa. Na co warto zwrócić uwagę, wybierając turystyczny rower elektryczny?
Rowery elektryczne znajdują zastosowanie nie tylko w mieście, ale coraz częściej także na długich trasach turystycznych. Przy pokonywaniu kilkudziesięciu kilometrów trasy za jednym przejazdem warto być odpowiednio przygotowanym fizycznie do trasy, ale wsparcie ze strony napędu elektrycznego może okazać się świetnym dodatkiem dla tych doświadczonych, jak i zaczynających dopiero przygodę z dłuższymi wycieczkami rowerowymi. Rowery elektryczne na trasach turystycznych zapewniają odciążenie nóg i redukują pracę wymaganą np. podczas trudniejszych podjazdów. Na co warto zwrócić uwagę, wybierając turystyczny rower elektryczny?
Napędy do rowerów elektrycznych tworzą obecnie przede wszystkim Bosch i Yamaha. W kwestii jakości wykonania, trwałości i wydajności nie można zarzucić im wiele, dlatego przy wyborze roweru turystycznego czy sportowego z napędem elektrycznym zdecydowanie warto kierować swoją uwagę w stronę sprawdzonych producentów. Zupełnie inną kwestią jest w tym kontekście akumulator. Choć w dalszym ciągu do wyboru mamy przede wszystkim sprzęt wiodących marek takich jak Bosch, sama pojemność baterii, jej wydajność oraz czas ładowania mogą wpłynąć na to jak dobrze dopasowany do długich tras turystycznych będzie Twój rower trekkingowy.
Podstawową technologią wykorzystywaną dla akumulatorów rowerowych są akumulatory litowo-jonowe (Li-ION) z najlepszym stosunkiem masy do pojemności, podwójnym zabezpieczeniem prądowym oraz bardzo korzystnym stosunkiem żywotności baterii do ilości cyklów jej ładowania. Akumulatory Li-ION potrafią zachowywać nawet 80% swojej pierwotnej pojemności po 700-800 cyklach ładowania, więc na rowerze z powodzeniem przeżyjesz kilka udanych sezonów bez obawy, że jego zasięg dramatycznie się zmniejszy.
Chcąc przyrównać pojemność akumulatora i wydajność napędu rowerowego do dystansu, jaki można pokonać na jednym ładowaniu warto w pierwszej kolejności zrozumieć jak działają rowery elektryczne. Napęd nie jest tu stosowany w celu całkowitego zastąpienia pracy nóg podczas jazdy i nie zostanie uruchomiony, jeśli nie będziemy pedałowali przez całą trasę. Konstrukcja rowerów elektrycznych działa w taki sposób, by znacząco odciążać konieczną do poruszania rowerem pracę nóg i dzięki temu zmniejszyć wysiłek niezbędny do pokonywania podjazdów czy płaskich tras. Ze względu na istniejące ograniczenia, wsparcie napędu elektrycznego w rowerze będzie działało jedynie do czasu osiągnięcia prędkości 25 km/h. W przypadku tras turystycznych nastawionych na zwiedzanie nie spieszymy się najczęściej na tyle, aby ją przekraczać, więc na wsparcie silnika możemy liczyć przez praktycznie całą trasę.
W tym miejscu musimy poruszyć więc kwestię zasięgu. Ten będzie zależny bezpośrednio od pojemności akumulatora oraz wydajności jego współpracy z systemem napędowym roweru. Kluczowym parametrem do oceny podczas zakupu będzie wydajność energii podawana w watogodzinach Wh - im wyższa, tym większą odległość będziemy mogli pokonać na jednym ładowaniu. Z reguły na rynku dostępne są modele z pojemnością akumulatora na poziomie od 250 do 600 Wh, co pozwala przejechać na jednym ładowaniu od 80 do nawet 150 km. Najciekawsze modele elektrycznych rowerów trekkingowych znajdziesz w sklepie Bikester.pl.
Aby uniknąć sytuacji, w której rower elektryczny rozładuje się w trakcie pokonywania lub powrotu z dłuższej trasy warto zadbać o to, aby przed każdym wyjazdem naładować akumulator do pełna. Przy długich wypadach warto zabrać też ze sobą zapasowy akumulator lub zdecydować, że jesteśmy w stanie wrócić o własnych siłach rowerem w momencie, gdy wspomaganie przestanie już pracować. E-rowery działają jak tradycyjne jednoślady, więc z powodzeniem pojedziemy nimi bez wsparcia ze strony silnika. Trzeba mieć jednak na uwadze, że rower taki jest o wiele cięższy od klasycznej kolarzówki czy roweru turystycznego.
Standardowo akumulator w rowerze elektrycznym przetrwa od 2-5 sezonów zanim konieczna będzie jego wymiana. Jeśli chcesz wydłużyć jego żywotność, pamiętaj aby przechowywać akumulator w suchym miejscu w temperaturze od 0 do 20 stopni (zabezpieczając go np. zimą), nigdy nie pozostawiaj roweru elektrycznego w mocno nasłonecznionym i nagrzewającym się miejscu, ale także w zimnych pomieszczeniach (np. w nieogrzewanym garażu). Staraj się zawsze podładować akumulator po każdej jeździe, nie narażając go na potrzebę stosowania pełnych cykli ładowania (cykle doładowania są znacznie bezpieczniejsze dla żywotności akumulatora, choć na początek warto przynajmniej kilka razy rozładować go całkowicie).
Strażacki maraton po burzy
karma wraca na lewactwo ,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,👍👍👍👍👍
prawak
10:08, 2025-06-07
14-latka zamieszana w oszustwo seniorki
Chyba wszyscy obserwujemy nie tylko w mediach ale i na scenach imprez rozrywkowych ten zamasowany hejt nienawiści, wulgaryzmów, bluźnierstw i agresji oznakowanych dodatkowo symbolem zabijania błyskawicą pioruna - i w takich warunkach wychowuje sie dzieci i młodzież
Wychowanie-
10:01, 2025-06-07
Miasto opanują rowerzyści. Wkrótce kolejny rajd
Dla 20km to szkoda mi znosić rower z 4 pietra
Cyklistop
09:56, 2025-06-07
Szaleńcza jazda w centrum. Auto przeleciało nad krzewam
Kto to był ktoś wie ?? Blachy czy coś
Ciekawski George
09:49, 2025-06-07