Kaseta rowerowa, określana też mianem wielotrybu kasetowego, jest jednym z elementów napędowych roweru. To właśnie ona, wraz z przerzutkami, daje nam możliwość zmiany przełożeń. Kasety rowerowe wykonane są zazwyczaj ze stali lub aluminium, czasami również z tytanu.
W celu zwiększenia twardości kaseta poddawana jest procesowi niklowania. Kasety montuje się za pomocą zakrętki lub najmniejszej zębatki na bębenku piasty tylnego koła. Jej celem jest przekazywanie napędu za pośrednictwem łańcucha na koło.
Decydując się na wybór kasety rowerowej powinniśmy mieć na uwadze kilka kwestii:
Ilość biegów jest jednym z najważniejszych parametrów decydujących o wyborze konkretnego modelu roweru. Należy pamiętać, że ilość biegów na kasecie powinna być taka sama jak na prawej manetce znajdującej się na kierownicy. Przykładowo, jeśli posiadamy manetkę 8-biegową, powinniśmy zamontować 8-rzędową kasetę rowerową.
Większość kaset rowerowych posiada od 3 do 11 zębatek. Im większa ilość zębatek w kasecie, tym zmiany biegów są płynniejsze. Kolarz posiada również większy zakres wyboru najbardziej odpowiedniego w danej chwili przełożenia. Duża ilość przełożeń jest szczególnie ważna w przypadku kolarstwa górskiego, kiedy biegi zmieniane są częściej. W rowerach szosowych, dobierając kasetę, powinniśmy mieć na uwadze nie tylko ukształtowanie terenu po którym zamierzamy jeździć, lecz również predyspozycje rowerzysty. W większości rowerów szosowych produkowanych obecnie napędy 10-rzędowe.
Od wielkości zębatki zależy do jak dużej prędkości będziemy w stanie się rozpędzić. Im większa jest zębatka, tym ciężej będzie uzyskać dużą prędkość podczas jazdy na rowerze. Kosztem prędkości zyskamy jednak możliwość poruszania się po trudnym, piaszczystym terenie. Najmniejsze zębatki składają się z 11 zębów. W największych zębatkach stosowanych w rowerach szosowych występuje zazwyczaj 26 zębów. W przypadku rowerów przeznaczonych do jazdy po górach liczba zębów dochodzi do 51.
Należy pamiętać, że ilość zębów powinna pasować do tzw. "pojemności przerzutki" określonej przez producenta. Jeżeli producent określił, że przerzutka maksymalnie może obsłużyć zębatkę, w której występuje 26 zębów, nie powinniśmy montować takiej, w której ilość zębów będzie większa.
Wyróżnia się dwa podstawowe rodzaje kaset rowerowych - kasety nasadzane oraz kasety nakręcane. Zasadniczą różnicą pomiędzy tymi dwoma rodzajami kaset jest lokalizacja mechanizmu wolnobiegowego. W kasetach nasadzanych mechanizm ten umieszczony jest w piaście tylnego koła. Rozwiązanie to stosowane jest ponieważ mechanizm wolnobiegowy, w przeciwieństwie do zębatek, cechuje się dużą wytrzymałością, w związku z czym bardziej ekonomicznym rozwiązaniem okazało się połączenie go z piastą zamiast z zębatkami. W przypadku kaset nakręcanych, określanych też jako wielotryby, mechanizm wolnobiegowy umiejscowiony jest natomiast, wraz z zębatkami, w wielotrybie.
Decydując się na zakup nowej kasety rowerowej, powinniśmy wymienić również łańcuch. Obie te części roweru ściśle ze sobą współpracują, dlatego też założenie starego, zniszczonego łańcucha na nową kasetę będzie powodować jego przeskakiwanie po zębach kasety. Poszczególni producenci mają swojej ofercie kasety przeznaczone dla danego łańcucha.
Szeroki wybór kaset rowerowych można znaleźć na stronie https://iroman.pl/12-rzedowe-c21.
Koniec z błotem na tej drodze. Powstanie asfalt
Nikomu nie oplaca sie suburbanizacja, miasto nie powinna zachecac, czy stwarzac mozliwosci ku temu by miasto rozrastalo sie w tamtym kierunku. Same szkody.
wedkarzz
02:57, 2025-05-18
Koniec z błotem na tej drodze. Powstanie asfalt
a co maja zrobic? jezioro osuszyc zeby mozna bylo spokojnie robic grilla i jezdzic quadem?
rdhdr
02:53, 2025-05-18
Noc Muzeów we Włocławku. Kto zaprasza?
Ten cały Włocławek to jedno wielkie muzeum…
Czczu
22:45, 2025-05-17
Tymi ulicami nie przejedziesz w sobotę
A może prezydent miasta by zajął się sprzątaniem ulic za które jest odpowiedzialny Urząd miasta wystarczy przejść chodnikami w centrum miasta i widać tylko brudne nasze miasto.
Xxx1
22:37, 2025-05-17