Czy kierowców-seniorów czekają nowe obowiązki? W Unii Europejskiej trwa dyskusja o konieczności wprowadzania badań lekarskich dla starszych kierowców. Sprawdziliśmy, co może się zmienić.
Jak wskazuje Business Insider, temat obowiązkowych badań dla starszych kierowców znów budzi dyskusje. Choć wcześniejsza propozycja Komisji Europejskiej została odrzucona przez Parlament Europejski, kwestia ta wraca w Polsce za sprawą apelu posłanki KO Małgorzaty Gromadzkiej.
Pierwotna propozycja Komisji zakładała, że kierowcy seniorzy musieliby co pięć lat przechodzić badania lekarskie, których negatywny wynik skutkowałby odebraniem prawa jazdy. Pomysł ten został jednak odrzucony przez europosłów, którzy argumentowali, że takie rozwiązanie może prowadzić do dyskryminacji osób starszych.
Obecnie wprowadzono mniej restrykcyjne zasady. Państwa członkowskie same mogą decydować, czy wymagają badań lekarskich, czy też wystarczy samoocena kierowcy przy odnawianiu prawa jazdy.
Samoocena miałaby polegać na wypełnieniu formularza dotyczącego stanu zdrowia, z naciskiem m.in. na wzrok i układ krążenia.
Jak podaje Business Insider, posłanka Małgorzata Gromadzka zwróciła się do ministerstw zdrowia i infrastruktury, podkreślając, że wprowadzenie regularnych badań dla kierowców seniorów mogłoby poprawić bezpieczeństwo na drogach.
Jej zdaniem naturalne procesy starzenia, takie jak pogorszenie wzroku, słuchu i refleksu, mogą zwiększać ryzyko zdarzeń drogowych.
Ministerstwo Zdrowia w odpowiedzi na apel poinformowało, że obecnie nie prowadzi prac nad wprowadzeniem obowiązkowych badań dla starszych kierowców. Podobne stanowisko zajmuje Ministerstwo Infrastruktury, które wskazuje, że ustalanie granicy wieku, od której badania byłyby wymagane, mogłoby być uznane za arbitralne.
Jak zaznaczono, ewentualne zmiany musiałyby być zgodne z nową unijną dyrektywą, nad którą prace nadal trwają.
Jak przypomina Business Insider, prognozy demograficzne pokazują, że społeczeństwo Unii Europejskiej starzeje się w szybkim tempie. Już w 2030 roku liczba osób w wieku emerytalnym w Polsce znacząco wzrośnie, a do 2050 roku blisko połowa mieszkańców UE będzie miała 50 lat lub więcej.
W związku z tym dyskusja o bezpieczeństwie starszych kierowców zapewne jeszcze nie raz powróci zarówno na poziomie unijnym, jak i krajowym.
Źródło zdjęcia głównego: Obraz autorstwa prostooleh na Freepik
Wwwwpl08:08, 05.06.2025
Odp....... się od seniorów zajmijcie się *%#)!&
Unia 12:34, 05.06.2025
Niedlugo przy...li się do kierunku podcierania tyłka nad sedesem i zaleci seniorom regenerację papieru toaletowego a Timermansy nadal będą jeździć BMW z silnikiem diesel 4.8 litra i latać w pojedynke samolotami pasażerskimi .....motłoch ma siedzieć cicho i sluchać miliarderów z Brukseli .
Jedyne takie dofinansowanie w województwie
A jeżdżące PO mieście stare niemiłosiernie dymiące autobusy KPKS / dawny PKS / - to za darmo otrzymaliśmy z Niemiec czy za nie płaciliśmy, kiedyś jechałem za takim , to miałem problem z wietrzeniem A gdzie POdziały sie te nowoczesne autokary jakie kiedyś kursowały w PKS- ie
eko-bus
15:25, 2025-06-06
Kiedy wrócą miejskie rowery? Wyrok już 9 czerwca. Miast
Uważam że we Włocławku niepotrzebne są " włowery " gdyż warto zauważyć że bez "włowerów" -ludzie na ulicach czują się bezpieczniej.
Fan PO
15:03, 2025-06-06
Kiedy wrócą miejskie rowery? Wyrok już 9 czerwca. Miast
Zenada, ze prezydent nie potrafi *%#)!& rowerów zorganizować. najpierw most teraz to. wszyscy źli tylko on pod niebisa
rolkarz
14:17, 2025-06-06
Co dalej z mostem przez Wisłę?
Jeden Radny D.TT chwalił się tym tematem w mieście że jest jego . Z resztą jak całe miasto 😅🤣chwali się że ma taśmy na wszystkich
RadnyyPO
13:48, 2025-06-06
2 0
TAK JEST!!!!!